محصول به سبد خرید اضافه شد
0

در دوران کنکور رعایت چه نکاتی لازم و ضروری است؟

دسته‌بندی: آموزش , کنکور
تاریخ: 14 شهریور 1402
بازدید: 40 بازدید
کنکور

هرساله بازار فروش کتاب‌های کمک درسی و برگزاری کلاس‌های کنکور بسیار داغ است با این حال اکثر مشاوران اعتقاد دارند دانش‌آموزان نیازی به استفاده از این امکانات ندارند و تنها با مطالعه کتاب‌های درسی و تسلط بر سوالات کنکور سراسری می‌توانند به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند. در کنار آن نحوه مطالعه و خلاصه برداری صحیح و اطلاع از شیوه تست زنی و مدیریت زمان نیز حائز اهمیت است.

آیا برای کنکور صرفا مطالعه کتاب درسی کافی است؟

معمولا سوالات کنکور مفهومی طرح می‌شوند و برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند برای کسب درصد بالا باید به سراغ یادگیری فرمول‌های تستی و کلاس‌های کنکور بروند به همین دلیل است که هرساله کتاب‌های کنکوری زیادی روانه بازار می‌شوند. برخی افراد هم هستند که فکر می‌کنند مفهومی بودن سوالات کنکور مساوی است با سخت بودن آن‌ها که هر دو دیدگاه اشتباه است.

دانش‌آموزان با فرا رسیدن سال کنکور با یک سوال اساسی مواجه می‌شوند و آن این است که آیا تنها مطالعه کتاب درسی برای موفقیت در کنکور کافی است؟ ممکن است از معلمان و مشاوران تحصیلی خود درباره منابع درسی سوالاتی بپرسند زیرا یکی از دغدغه‌های دانش‌آموزان انتخاب کتاب کمک درسی مناسب است.

کنکور

نحوه مطالعه در سال کنکور باید چگونه باشد؟

نکته مهم دیگر نحوه مطالعه در سال کنکور است چرا که با دوران تحصیل تفاوت‌هایی دارد از مهمترین راه‌های موفقیت در کنکور دانستن چگونه مطالعه کردن و استفاده درست از کتاب درسی و کمک درسی است. چنانچه مبحث یا مطلبی از کتاب را نمی‌فهمید دور آن را خط بکشید در حاشیه کتاب خود بنویسید و آن مطلب را در کتاب کمک درسی مطالعه نمایید.

در هنگام مطالعه چنانچه متوجه شدید که یادگیری حاصل نمی‌شود و پیشرفتی ندارید کمی استراحت کنید و مجدد برگردید. برای آنکه درک بهتری از مطالب داشته باشید و در حافظه شما ماندگار شود می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • مرور کردن تمام عناوین و زیرعنوان‌های فصل
  • خواندن خلاصه فصل
  • مرور تصاویر و نمودارهایی که خوانده اید
  • خواندن کلمات مورب و بولد و کسب اطمینان از اینکه آن‌ها را می‌فهمید
  • مرور سوالات پایان فصل

راهکارهایی که مطرح شد به شما کمک می‌کند در هنگام مطالعه کتاب درسی به درک حداکثری برسید و اطلاعات در حافظه شما ثبت شود.

 

آیا مطالعه تمام متن کتاب درسی الزامی است؟

طراحان کنکور می‌توانند از تمام بخش‌های کتاب و تصاویر سوال طرح کنند بنابراین اگر قصد دارید در کنکور درصد بالایی کسب کنید باید کتاب را به طور کامل به جز بخش‌هایی که هرساله تحت عنوان حذفیات توسط سازمان سنجش اعلام می‌شود را مطالعه نمایید.

کنکور

 رعایت چه نکات اساسی به یادگیری بهتر کمک می‌کند؟

حتما می‌دانید که بلندخوانی در درک و حفظ مطالب تاثیر بسزایی دارد همچنین برای به خاطر سپردن اطلاعات و مفاهیم تجسم آن‌ها راه بسیار خوبی است بنابراین سعی کنید از مفاهیم و اطلاعات تصویری در ذهن خود بسازید. در هنگام یادگیری مطالب مفاهیم و بخش‌هایی که ممکن است به عنوان سوال تستی مطرح شود را شناسایی کنید و زیر آن‌ها را خط بکشید.

برای دانش‌آموزانی که تحصیل برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد سال کنکور یک مقطع بسیار مهم است که آینده شغلی و تحصیلی آن‌ها را رقم می‌زند به همین دلیل اولین قدم برای رسیدن به موفقیت مطالعه کتاب درسی است. مطالعه صحیح می‌تواند راه کسب نمره عالی باشد. دانش‌آموزانی که کتاب درسی را به منظور آمادگی برای کنکور مطالعه می‌کنند در حاشیه کتاب‌های خود مطالب مهم را یادداشت می‌کنند.

بهتر است یادداشت‌های شما منظم باشد زیرا قبل از کنکور به راحتی قابل دسترس است. راهکار دیگر یادگیری و به خاطرسپاری مطالب تهیه یک خلاصه از تمام آنچه که فرا گرفته‌اید است یا می‌توانید مطالب را برای شخص دیگری توضیح دهید. در پایان روز پس از مطالعه کتاب‌های درسی زمانی را برای مرور یادداشت‌ها و اطلاعاتی که یاد گرفته‌اید اختصاص دهید و مجدد نکات و موضوعات اصلی را بخوانید این کار باعث می‌شود تا اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل شود.

به صورت هفتگی نیز مرور اطلاعات و یادداشت‌های مهم را تکرار کنید زیرا با مرور هفتگی مطالب آمادگی بهتری برای آزمون خواهید داشت. هر معلم و استادی روش آموزشی مختص به خود را دارد برخی از آن‌ها صرفا مطالب کتاب درسی را تدریس می‌کنند برخی دیگر صرفا به مطالب خودشان متکی هستند شما بایستی برای کسب نتیجه مطلوب روش مناسب را پیدا کنید و با آن سازگار شوید.

 

شش رمز موفقیت در کنکور

  • اولین قدم انتخاب یک مکان مناسب بدون سر و صدا و آرام است که بتوانید برای مطالعه تمرکز خوبی داشته باشید
  • از نکات مهم دیگر در سال کنکور زمانی است که برای مطالعه هر کتاب درسی اختصاص می‌دهید زیرا خواندن کتاب‌های درسی می‌تواند کسل‌کننده باشد بهتر است پس از ۳۰ الی ۴۵ دقیقه مطالعه استراحت کنید
  • توجه داشته باشید زمان خود را برای دروس مختلف تقسیم بندی کنید یعنی یک روز کامل را برای درس ریاضی اختصاص ندهید به عنوان مثال در یک روز یک فصل زبان ۱۰ تا تست فیزیک و موارد دیگر را مطالعه کنید
  • حتما از بودجه بندی سوالات کنکور سال‌های قبل اطلاع کسب کنید زیرا می‌توانید برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تری داشته باشید. اطلاع از سهم هر درس و پایه در کنکور به شما کمک می‌کند در بلند مدت برنامه‌ریزی درست‌تری داشته باشید و با توجه به اهمیت آن درس در کنکور زمان مناسبی را برای مطالعه آن اختصاص دهید
  • نکته اساسی در تهیه کتاب کمک درسی جدای از انتخاب کتاب مناسب نحوه استفاده مطلوب از آن‌ها است بسیاری از دانش‌آموزان با پیشنهاد دوستان و مشاوران تعدادی کتاب کمک درسی برای دروس مختلف تهیه می‌کنند و معمولا کتاب‌ها دست نخورده باقی می‌مانند سعی کنید حتما سوالات کنکور سال‌های قبل را حل کنید و تسلط کافی را در پاسخ دهی به سوالات به دست آورید. زمانی که نتوانستید به این سوالات که از منابع اصلی هستند مسلط شوید استفاده از کتاب‌های کمک درسی که سوالات چالشی و تالیفی هستند کار بیهوده‌ای است
  • شما می‌توانید برای درس ریاضی یک کتاب کمک درسی تهیه کنید و بر تمام تست‌های کتاب مسلط شوید و نکات آن را یادداشت کنید. به خاطر داشته باشید عامل موفقیت رتبه‌های برتر کنکور کتاب‌های درسی هستند.

کنکور

سخن پایانی

آیا تمام مطالب درکتاب‌های کمک درسی پوشش داده می‌شود؟ این مسئله بستگی دارد که شما چه کتابی را تهیه می‌کنید. اصل مهم تسلط کافی بر کتاب درسی است و کتاب‌های کمک درسی نمی‌توانند جایگزین کتاب درسی شوند. در روزهای قبل از کنکور کتاب درسی می‌تواند برای مرور و جمع بندی با سرعت بالا برای شما بسیار مفید باشد.

شما دانش آموزان و والدین و کاربران محترم سایت میگ میگ بوک می‌توانید جهت خرید کتاب درسی پایه تحصیلی خود نیز با قیمتی ویژه و با کیفیتی بسیار بالا نیز به سایت میگ میگ بوک مراجعه نمایید و از مشاوره رایگان مشاورین میگ میگ بوک نیز برخوردار شوید.

برچسب‌ها:

ادمین ایزی

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

چرا خرید از میگ میگ بوک

ادعا داریم که در فروش کتاب در ایران جز اولین ها هستیم  و کاربران زیادی را در این چند سال به خود اختصاص داده ایم ، چیزی که مارا از دیگر وبسایت ها مجزا سازی کرده است مشاوره درست و به جا به کاربران است . میگ میگ بوک فعالیت خود را از تابستان 1400 به صورت پیشرفته شروع کرد و اینک در آستانه دوسالگی  خود در سطح اینترنت فعالیت چشم گیری را دارد.